Освітньо-наукова програма "Маркетинг" відповідає вимогам Стандарту вищої освіти зі спеціальності для третього (освітньо-наукового) рівня вищої освіти, збалансована в частині співвідношення обовʼязкових та вибіркових компонентів. Водночас, рекомендується при визначенні особливостей освітньо-наукової програми зробити акцент саме на маркетингових дослідженнях, оскільки "вдосконалення знання іноземної мови для професійного спілкування" відповідає СК02, "оволодіння основами педагогіки" відповідає СК04, "використання комп’ютерних технологій" - СК03 ( в частині цифрових технологій), розробка маркетингових проєктів - СК05. Зазначені спеціальні компетентності є визначеними стандартом, а отже обов'язковими до виконання і не можуть вважатися особливостями. Унікальність програми розкривається єдиною компетентністю СК09 та єдиним програмним результатом ПРН10. Пропонується переглянути зазначені СК та ПРН, зробивши більш чіткий наголос на сталому розвитку та зеленому маркетингу, які відповідно до змісту та описання програми формують її особливості.
Враховуючи особливості ОНП, що заявлені, варто було би переглянути перелік обовʼязкових освітніх компонентів Циклу фахової (професійної) підготовки. Теперішні назви ОК є малоінформативними та важкими для сприйняття як експертним середовищем, так і потенційними здобувачами. Пропонується розглянути можливість додавання таких ОК з урахуванням досвіду аналогічних ОНП українських ЗВО та американського: Екологічний маркетинг у системі управління сталим розвитком, Стратегічне управління ланцюгами створення цінностей, Дослідження поведінки споживачів, з урахуванням досвіду таких програм (
https://www.hbs.edu/doctoral/phd-programs/marketing/Pages/program-requirements.aspx ,
https://www.hneu.edu.ua/wp-content/uploads/1/075_ONP_2023.pdf ,
https://feba.nau.edu.ua/images/mark/opp/phd/onp_2022.pdf ,
http://marketing.wunu.edu.ua/wp-content/uploads/ONP_MARKETING_PhD_075_2022-%D0%BF%D0%BE-%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0%D1%80%D1%82%D1%83-1.pdf ,
https://science.snau.edu.ua/wp-content/uploads/2023/01/%D0%9E%D0%9D%D0%9F_075_%D0%9C%D0%B0%D1%80%D0%BA%D0%B5%D1%82%D0%B8%D0%BD%D0%B3_2022-2023-.pdf ,
https://marketing.kpi.ua/files/plans/2022/075_ONPD_Marketing_2022%20%D0%B7%D0%B8%D0%BC%D0%B0.pdf).
Зі структурно-логічної схеми не зовсім зрозуміло, чому ВК4 вивчається після ОК07 Науково-педагогічна практика. Також привертає увагу нерівномірність навантаження здобувачів впродовж першого (32 кредити) та другого років навчання (14 кредитів).
На сторінці 15, у Матриці відповідності програмних компетентностей освітнім компонентам ОНП, ЗК4 не забезпечується жодним обов'язковим ОК ОНП, що очевидно є технічною помилкою.
Серед позитивних сторін даної ОНП варто відзначити її спрямованість на проблеми екологічного маркетингу, оптимальну кількість обовʼязкових ОК та відсутність дрібних з точки зору навчального навантаження компонентів, чітку структуру. Після усунення перелічених вище незначних зауважень програма може бути успішно реалізована закладом, відображаючи запит на актуальні потреби здобувачів ступеню доктора філософіі.
Директор навчально-наукового інституту економіки
Національного технічного університету "Дніпровська політехніка",
професор, доктор економічних наук,
професор кафедри менеджменту Артем БАРДАСЬ
Тетяна Завалій, PhD, старший викладач кафедри менеджменту, бізнесу та маркетингових технологій
Державний університет "Житомирська політехніка" (https://ztu.edu.ua/teacher/75.html)
ОНП «Маркетинг» носить прикладний характер та може бути успішно реалізованою в Національному університеті водного господарства та природокористування.
Завідувачка кафедри менеджменту та маркетингу Національного лісотехнічного університету України, к.е.н., доцент
Олена МАКСИМЕЦЬ