У рамках «Фестивалю науки 2023» 26 травня на базі кафедри філософії та культурології Навчально-наукового інституту економіки та менеджменту НУВГП відбувся науково-практичний вебінар «Культурологічні дебати: сучасні реалії, проблеми та перспективи»
Учасники заходу підняли для обговорення ряд актуальних проблемних питань сьогодення, що викликали подальші дискусії. З доповіддю «Вплив розвитку штучного інтелекту на культуру» виступив Анатолій Сай, здобувач вищої освіти 3 курсу спеціалізації «Цифрова культура». Спікер продемонстрував можливості застосування віртуальних помічників на прикладі чат-боту GPT та використання нейромереж для створення новинок музичного, літературного, художнього мистецтва, наголосивши і про ризики дезінформації (вона може з’являтися у текстах, згенерованих штучним інтелектом) та правових аспектах порушення авторського права. Демчук Катерина, студентка 2 курсу спеціалізації «Цифрова культура» презентувала для обговорення тему «Феномен реклами у сучасній культурі», проаналізувавши глибокий пласт філософських аспектів, етичних та психологічних проблем «культури повсякдення», пов’язаних із стереотипізацією мислення, програмуванням поведінки споживача, впливом на бажання людей, їх мотивацію, ціннісні орієнтації.
З аналізом сутнісних характеристик та концептуально-методологічних засад дослідження «феномену свята» в культурологічному контексті виступила Оксана Задорожна, здобувачка вищої освіти 2 курсу спеціалізації «Цифрова культура». Доповідачка закцентувала увагу, що свято є екзистенційною основою буття людини. Сутність свята розкривається в контексті його співвіднесення з буднями. Свято реалізовує ідеальні уявлення людства і виступає особливою формою перетворення світу, запереченням обмежень, властивих реальному буденному життю. З меседжем «навчитись розуміти себе, свої мрії та прагнення» звернулась до учасників вебінару у своїй науковій доповіді на тему: «Корпоративна культура та проблеми прокрастинації» Дарина Козачок. Здобувачка вищої освіти 3 курсу спеціалізації «Цифрова культура» викликала хвилю бурхливих обговорень та практичних порад щодо подолання цієї хворобливої звички.
Аналітичний огляд культурологічних блогів в українському інформаційному просторі здійснила Анна Пупенко. Студентка 3 курсу спеціалізації «Цифрова культура» відмітила, що завдяки доступності діджитал-інструментів та соцмереж українська незалежна блогосфера, як і громадська журналістика, активно розвивається і в умовах війни. Топові ведучі, україномовний контент, політичні огляди, унікальні тематики з мистецьких сфер, подкасти, батли, гонорари і багато ін. дало поштовх до обміну цікавими новими блогами, каналами у чаті онлайн-зустрічі.
Продемонстрували високий рівень теоретичних знань та поділилися оригінальними науковими дослідженнями студенти-випускники спеціальності «Культурологія». Юлія Сидорук, студентка 4 курсу, виступила із темою «Аналіз проблем та викликів, пов'язаних з рекламою в контексті культури», підсумовуючи відзначила, що реклама вже давно перестала бути просто інструментом продажу товарів та послуг, вона втілює погляди, ідеї та найголовніше – цінності! Як культурний феномен, реклама відіграє значиму роль у формуванні культурного простору сучасного суспільства. Олександра Авдєєва, студентка 4 курсу, у науковій розвідці «Феномен гри: історико-культурний аналіз» дослідила та продемонструвала для учасників вебінару, різні дефініції ігрового феномену та його ідей щодо значення окремих культурних форм гри. Аліна Берташ, студентка 4 курсу, захопила увагу семіотичними студіями у доповіді «Естетичні аспекти моди як феномену культури». Доповідачка систематизувала та узагальнила існуючі в семіотиці культури наукові підходи до даної проблеми, адже вся історія моди – це історія символів, представлених в культурі у вигляді цінностей - цілей.
Нагальною та особливо продуктивною в обговоренні виявилась дискусія запропонова студенткою 1 курсу спеціалізації «Цифрова культура» Іриною Псуй щодо питання української національної ідентичності. Наукова дебютантка відмітила, що ідентичність є тотожністю, особливістю, те чим ми не подібні на інших, але вона також є відчуттям спільності. Ідентичніть – це не вроджений дар, а набуток нашої праці з самоусвідомлення, це не даність яку можна просто отримати в подарунок, це – праця, витвір. Поки живе суспільство доти воно творить власну ідентичність. Це явище попри константні складові дуже рухоме. Ідентичність існує в дії, процесі, а це означає, що над нею потрібно постійно працювати. Навіть якщо для себе ми уже дізналися хто є ми, то життя нам ставить такі умови, коли ми змушені доводити іншим, або ж навіть самому собі, хто я, на чому я стою та за що борюся. Ідентичність потрібно утверджувати, це те чим ми боремося, це знаряддя нашої боротьби і водночас це – мета нашої боротьби, за що ми боремося. Війна яка зараз триває в Україні це не тільки війна за територію, це не тільки збройний конфлікт, це війна за ідентичність та війна ідентичностей.
Дякуємо усім викладачам і студентам за аналітику, цінні поради, активну участь в обговоренні й створенні особливої діалогічної та просвітницької атмосфери.
Модератор вебінару – доцент кафедри філософії Тетяна Коберська