НАВЧАЛЬНО-НАУКОВА ЛАБОРАТОРІЯ КАФЕДРИ МОСТІВ І ТУНЕЛІВ, ОПОРУ МАТЕРІАЛІВ І БУДІВЕЛЬНОЇ МЕХАНІКИ

Кафедра мостів і тунелів, опору матеріалів і будівельної механіки має потужну лабораторну базу як для проведення навчальних занять  із студентами, так і для науково-дослідної роботи і виконання робіт на замовлення підприємств, організацій та установ.

ПРО ЛАБОРАТОРІЮ

Лабораторія кафедри мостів і тунелів, опору матеріалів і будівельної механіки Національного університету водного господарства та природокористування була заснована в 1959 році, та розміщувалась у напівпідвальному приміщенні ла­бораторного корпусу (нинішній навчальний корпус № 5), де займала площу майже 48 кв.м. На той час була обладнана однією випробувальною машиною "УВМ-50" і декількома самороб­ними установками.

Завдяки активній особистій позиції завідувача кафедри,  к.т.н., доцента Вайнберга І.М. і бачення подальшої перспективи розвитку кафедри з 1962 року було проведено активну  роботу, спрямовану на  розширення  та  сучасне  облаштування   лабораторної бази. За рішенням  ректорату влітку 1963 року кафедрі виділено декілька приміщень під лабораторію у навчальному     корпусі № 4, а співробітниками кафедри: к.т.н., доцентом  Гарпфом С.Й. та інженером Шевцовим Ю.П. були запропоновані варіанти проекту і виготовилені необхідні робочі креслення на переобладнання приміщень цокольного поверху під лабораторію. Остаточний варіант облаштування лабораторії був затверджений в "Облпроекті" м. Рівного  і до вересня 1963 р. були завершені основні будівельні роботи та змонтовано обладнання. Вже в листопаді цього ж року в лабораторії були проведені перші лабораторні заняття зі студентами.

З метою удосконалення лабораторної бази доценти кафедри, кандидати технічних наук: Трубій В.А., Мошинський С.І., Андрушков В.І., Мартиненко А.О. та інші проектували, а виробничі підрозділи інституту виготовляли нові лабораторні установки, макети і моделі, що й зараз використовуються при проведенні лабораторних робіт і практичних занять. З часом лабораторія кафедри набула рівня навчально-наукової лабораторії, оснащення якої дозволяє на високому науково-методичному рівні проводити лабораторні заняття, передбачені навчальними планами і програмами, а також виконувати наукові та практичні експериментальні дослідження  на замовлення.

На сьогоднішній день лабораторія кафедри мостів і тунелів, опору матеріалів і будівельної механіки Національного університету водного господарства та природокористування діє згідно з Положенням “Про навчально-наукову лабораторію НУВГП”, є сертифікованою, і обладнання повірене фахівцями Центру метрології та стандартизації. На договірних засадах  з сторонніми юридичними та фізичними особами на основі  та у відповідності  з чинними Державними стандартами України й іншими нормативними документами здійснює експериментальні дослідження матеріалів, конструкцій та деталей з них. Не виключена можливість виконання таких робіт на основі індивідуальних господарських договорів.

Випробувальні машини лабораторії кафедри з відповідними пристроями та облаштуваннями надають можливість виконувати такі експериментальні  роботи:
а) випробування металів на втомленість;
б) визначення ударної в’язкості металів при нормальних температурах;
в) випробування на розтяг і стиск різних матеріалів, виробів з них, канатів тощо;
г) випробування на розтяг арматурної сталі тощо;
д) випробування на кручення різних матеріалів;
е) дослідження механічних характеристик різних матеріалів;
ж) випробування будівельних матеріалів, текстильних матеріалів,  пластмас, композитів  тощо.

Окрім експериментальних робіт на кафедрі можливо здійснювати широкий  спектр інших  досліджень пов'язаний з розрахунками в комп’ютерній лабораторії несучих дискретних (стержневих) і континуальних (плит, оболонок) конструкцій, що знаходяться в полі різноманітних термосилових навантажень. Матеріал таких конструкцій може бути ізотропним чи анізотропним.

З 05 березня 2024 року наказом ректора перейменовано навчальну лабораторію кафедри мостів і тунелів, опору матеріалів і будівельної механіки ННІБА на навчально-наукову лабораторію кафедри мостів і тунелів, опору матеріалів і будівельної механіки ННІБА. 

ВИПРОБУВАЛЬНІ МАШИНИ

УНІВЕРСАЛЬНА ВИПРОБУВАЛЬНА МАШИНА ТИПУ УВМ – 50

Призначена для статичних випробувань матеріалів, деталей та виробів на розтяг, стиск і згин.
Робоче зусилля створюється гідравлічним тиском при максимальному робочому тиску – 23,5 МПа.
Максимальне зусилля сягає величини у  500 кН  (50 тс).

Граничні значення шкал за навантаженнями:

 0 - 50 кН  (0 - 5 тс);
 0 -100 кН (0 - 10 тс);
 0 - 250 кН (0 - 25 тс);
 0 - 500 кН (0 - 50 тс).

Маса установки – 3145 кг.

Image

РОЗРИВНА МАШИНА ТИПУ МР 05-1

Призначена для випробувань на розтяг і стиск зразків, що виготовлені з металу або інших матеріалів  відповідно до ДСТУ ISO 6892-1:2019, ГОСТ 25.503-97.
Границі навантажень від 10 до 84 кгс (10 - 840 Н).
Максимальне зусилля – 500 кгс  чи (5 кН)
Кількість шкал силовимірника – 3.

Граничні значення шкал за навантаженнями:

 А – 0-5 кН    (0-500 кгс);
 Б – 0-2,5 кН (0-250 кгс);
 В – 0-1 кН    (0-100 кгс)
.

Найбільша відстань між захватами – 650 мм.
Види   навантажень – механічне або ручне. Маса машини – 241 кг.

Image
УНІВЕРСАЛЬНА ВИПРОБУВАЛЬНА МАШИНА ТИПУ УМ – 5А

Призначена для статичних випробувань матеріалів, деталей та виробів на розтяг, стиск і згин.
Робоче зусилля створюється механічним приводом (за допомогою електродвигуна або рукоятки).
Максимальне зусилля – 50 кН.

Граничні значення шкал за навантаженнями:

  10 кН (1000 кгс);
  20 кН (2000 кгс);
  50 кН (5000 кгс).


Маса машини – 700 кг.
Image
ВИПРОБУВАЛЬНА МАШИНА МОДЕЛІ ВКЗ-6000-2

Призначена для випробування зразків з металів та їх сплавів на витривалість при консольному згині згідно з ДСТУ 2860-94.
Кількість зразків, що одночасно випробуються – 2.
Робочий діапазон навантажень – від 5 до 1000 Н.
Кількість ступенів зміни частоти випробувального навантаження – 2.
Частота зміни циклів випробувального навантаження за ступенями 3000, 6000 об/хв.
Типи зразків І, ІV, VІІ. Похибка вимірювання - не більше 100 обертів.
Маса машини – 550 кг.
Image

УНІВЕРСАЛЬНА ВИПРОБУВАЛЬНА МАШИНА ТИПУ ГРМ-1

Призначена для статичних і динамічних випробувань металів, пластмас, композитів, деталей та виробів з них на: розтяг,  стиск і згин.
Робоче зусилля створюється гідравлічним тиском. Максимальне зусилля – 50 тс (500 кН).

Граничні значення шкал:

А – 0-100 кН (0-10 тс);
Б – 0-200 кН (0-20 тс);
В – 0-500 кН (0-50 тс).

Масштаб навантажень:
Шкала „А” 1 мм – 0,66 кН
Шкала „Б” 1 мм – 1,65 кН
Шкала „В” 1 мм – 3,50 кН

Масштаб деформацій:

Великий шків – М 1:1
Малий шків – М 4:1

Маса установки – 5800 кг.

Image

УНІВЕРСАЛЬНА ВИПРОБУВАЛЬНА МАШИНА ТИПУ УММ – 10

Призначена для статичних випробувань матеріалів, деталей та виробів на розтяг, стиск і згин.
Робоче зусилля створюється гідравлічним тиском.
Максимальний робочий тиск – 16 МПа.
Максимальне зусилля – 100 кН.

Граничні значення шкал за навантаженнями:

0-10 кН  (0-1 тс);
0-25 кН (0-2,5 тс);
0-50 кН (0-5 тс);
0-100 кН (0-10 тс).

Маса установки – 1142 кг.

Image

МАШИНА ТИПУ КМ – 50-1

Призначена для випробувань зразків з металу та інших матеріалів на кручення.
Максимальний крутний момент – 490 Нм  (50 кгс·м).
Кількість шкал моментовимірника – 3.

Граничні значення шкал за навантаженнями:

 А. 0-490 Нм (0-50 кгс·м),
 Б. 0-196 Нм (0-20 кгс·м),
 В. 0-98 Нм   (0-10 кгс·м).

Ціна поділки шкали кутів закручування – 1 град.
Види навантаження – механічний та ручний.
Потужність електродвигуна – 0,4 кВт. Маса машини – 645 кг.

Image

МАЯТНИКОВИЙ  КОПЕР ТИПУ МК – 30А

Призначена для випробувань на ударну в’язкість металевих зразків при нормальній температурі. Випробування регламентовані ДСТУ EN 10045-1:2006. 
Гранична енергія маятника – 30 кгм (300 Дж). Відстань між опорами від 40 до 100 мм.
Кут профілю ножа – 45ο. Необхідне місце вильоту маятника в обидва боки – 2170 мм.
Ціна поділки шкали – 0,2 кгм (2 Дж).

Маса копра – 249 кг.

Image

ЛАБОРАТОРНІ УСТАНОВКИ

Наявність випробувального обладнання, навчальних установок і відповідних приладів у лабораторії надає кафедрі можливість виконувати низку робіт, що може також бути використано для якісної оцінки стану матеріалу, не доводячи, як правило,  його до руйнування.
   Навчальними планами передбачено зокрема такі роботи:
а) випробування стандартних зразків з різних матеріалів на осьовий розтяг;

б) випробування стандартних зразків з різних матеріалів на стиск;

в) виконувати дослідну перевірку закону Гука і визначити модуль пружності різних матеріалів;

г) випробовувати зразки з різних металів на зріз і зім’яття;

д) випробовувати зразки з деревини і пластмас на сколювання і зім’яття;

е) випробовувати зразки з різних матеріалів на кручення;

є) визначити модуль зсуву щодо кручення для стержнів круглого перерізу  з різних матеріалів;

ж) визначити осадки циліндричних гвинтових пружин;

 з) визначити напруги в балці, що згинається;

и) визначити прогини  в балці, що згинається;

 і) досліджувати двопрогінну нерозрізну балку;

й) досліджувати навскісний згин консольної балки;

к) досліджувати сталевий зразок на поза центровий розтяг;

л) експериментально визначати критичні сили та довжини стиснутого стержня;

м) динамічне випробування сталевих зразків з надрізом на згин (дослідження ударної в’язкості);

н) динамічне випробування сталевих зразків при циклічному навантаження (визначення границі витривалості).

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ НАПРУГ ПРИ ЧИСТОМУ ЗГИНІ БАЛКИ

Призначена для вивчення розподілу у межах поперечного перерізу балки нормальних напружень при чистому згині.
Навантажування здійснюється за допомогою гідравлічної помпи. Максимальна  навантаження – 30 кН.

Випробувальна балка – двотавр № 10.

Осьовий момент інерції за ДСТУ  Іz = 198 см4.
Осьовий момент опору за  ДСТУ  Wz = 39,7 см3.
Довжина консолей а = 30 см. Довжина прольоту L = 48 см.

Image

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ПРОГИНІВ ТА КУТІВ ПОВОРОТУ ПЕРЕРІЗІВ БАЛКИ

Призначена для експериментального визначення прогинів та кутів повороту консольної балки. Навантажування здійснюється за допомогою гирь.
Максимальна величина навантаження – 30 Н.
Довжина балки: L = 140 см. Відстань до точки прикладання сили: а = 100 см.
Висота перерізу балки: h = 0,96 см. Ширина перерізу балки: b = 5,6 см.

Image
ДЛЯ ЗНАХОДЖЕННЯ  РЕАКЦІЙ ОПОР СТАТИЧНО НЕВИЗНАЧУВАНОЇ БАЛКИ

Довжина консолей а = 10 або 20 см; проліт 2L = 40 см;
зосереджене навантаження F = 10 Н.

Image
ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ДЕФОРМАЦІЇ БАЛКИ ПРИ КОСОМУ ЗГИНІ

Призначена для експериментального визначення прогину сталевої балки. Навантажування здійснюється за допомогою гирь.
Максимальна величина навантаження – 120 Н.
Довжина балки - 183 см. Профіль кутика № 5.
Прогин балки вимірюється за допомогою діаграми.

Image

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ГРАНИЦІ МІЦНОСТІ СТАЛЕВИХ ЦИЛІНДРИЧНИХ ЗРАЗКІВ НА ЗРІЗ І ЗІМ’ЯТТЯ

Випробування здійснюється за допомогою випробувальної машини УММ-10 і пристосування для випробування сталевих зразків на зріз і зім’яття діаметром d =5 мм і робочою довжиною між площинами зрізу l =20 мм.

Image

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ГРАНИЦІ МІЦНОСТІ ЗРАЗКІВ ІЗ ДЕРЕВИНИ НА СКОЛЮВАННЯ ТА ЗІМ’ЯТТЯ

Випробування здійснюється за допомогою випробувальної машини УММ-10 і пристосування для випробування дерев’яних Т-подібних зразків на сколювання і зім’яття.

Image

ДЛЯ ВИВЧЕННЯ ПРУЖНИХ ДЕФОРМАЦІЙ ПРИ КРУЧЕННІ СТАЛЕВОГО СТЕРЖНЯ

Призначена для перевірки закону Гука при крученні і визначенні модулю зсуву G. Навантажування здійснюється за допомогою гирь.
Максимальна величина навантаження – 30 Н.
Довжина валу - 225 см. Діаметр валу – 1 см.
Відстань від центру валу до точки прикладання сили – 25,5 см.
Відстань від осі валу до шкали – 37,5 см.

Image

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ КРИТИЧНОЇ СИЛИ НА СТИСК СТАЛЕВИХ ЗРАЗКІВ

Призначена для перевірки явища втрати стійкості і визначення величини критичної сили Fcr для центрально стиснутого стержня довжиною l =51,5 см, прямокутного поперечного перерізу шириною b =6 см, товщиною h =0,126 см, при різних умовах закріплення кінців стержня.
Навантажування здійснюється за допомогою гирь.

Image

ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ДЕФОРМАЦІЇ КОСОГО ЗГИНУ БАЛКИ

Призначена для експериментального вивчення косого згину консольної балки. Балка одним кінцем закріплена в опорі, жорстко зв’язаної зі станиною. Досліджуваний елемент знімається, що дозволяє проводити випробовування балок різної конфігурації поперечного перерізу (двотавр, кутик, швелер).
Поворотний механізм дає можливість задавати будь-який  кут нахилу зовнішньої сили до осей симетрії поперечного перерізу балки. Навантаження балки зосередженою  силою виконується за допомогою гирьового підвісу та муфти, що шарнірно закріплена на кінці балки. Вимірювання переміщень вільного кінця консолі  здійснюється за допомогою радіальної шкали, що розташована на спеціальному  утримувачі.

Основні характеристики:

максимально допустиме навантаження на балку – 30 Н;

габаритні розміри    – 1250х400х485 мм;

маса установки  – 27 кг.

Image

При використанні матеріалів - посилання на сайт  обов'язкове

Політика конфіденційності

Технічна підтримка сайту

Повідомити про корупцію

Image

Україна, 33028, м. Рівне, вул. Соборна 11, mail@nuwm.edu.ua

Контакти

Наші координати

Скринька довіри

Image

При використанні матеріалів - посилання на сайт  обов'язкове

Всі права захищені законодавством України

Технічна підтримка сайту

Україна, 33028, м. Рівне, вул. Соборна 11,

mail@nuwm.edu.ua

Контакти

Наші координати

2024 Національний університет водного господарства та природокористування