Ізраїльський підхід в освіті від Ольги Шахрайчук

Ізраїльський підхід в освіті  від Ольги Шахрайчук

Кілька лекцій на тему «Інновації в освіті (погляд на ізраїльський підхід в освіті)» та «Стартапи (історія, цикл створення, цікаві підходи)» прочитала для усіх охочих українка, яка навчається в Ізраїлі за міжнародною програмою MBA (Master of Business Administration) Ольга Шахрайчук.

З особливою цікавістю переглянули  учасники презентацію про інновації в освіті Ізраїлю  та Техніону – світового центру досліджень та освіти зокрема.   Ізраїльська університетська система сформована за американською моделлю, є водночас однією із наймолодшиих  в світі та однією з найпотужніших.

Спочатку Ольга розповіла про школи, типологію,  особливості, умови навчання. Так, у державних школах   навчання безкоштовне, у приватних – платне. Батьки повинні забезпечити дитину підручниками, канцтоварами та одягом. Щорічно Міністерство освіти розраховує розмір разового грошового внеску батьків у «кошик культури» – для оплати екскурсій, виставок та інших заходів, які відвідують школярі. Стосунки між вчителем та учнем вільні, територія школи охороняється, їдалень немає, лише снек-бари. Раз на шість років вчитель   може взяти оплачувану відпустку, що триватиме цілий рік, або грошову компенсацію. В середній школі класи ділять на групи за успішністю в навчанні. А ось хімію, біологію та фізику більш поглиблено, на відміну від обов’язкової програми вивчення даних предметів, можуть вивчати діти, які дуже добре навчаються.

При переведенні з  середньої школи до старшої   потрібно пройти психотести на визначення ступеня мислення та інтелекту.

Під час закінчення навчання 10-12 класів (вища  шкільна освіта) учні складають державний іспит на атестат зрілості (баґрут) – кілька  іспитів, розтягнуті  на останні три роки навчання у школі. Технологічні школи дають професійну підготовку на трьох рівнях: після першого вищого рівня можна продовжити навчання у вищих навчальних закладах; після другого — отримують професійний диплом; після третього — набувають лише практичних професійних навичок.

Психометричний тест в Ізраїлі – єдиний для всіх абітурієнтів. Дев’ять завдань, які він містить, дають можливість перевірити кількісне і вербальне мислення кандидата, а також рівень володіння івритом та англійською мовою.

Вища освіта в Ізраїлі – автономна, не підпорядковується  Міністерству освіти чи іншій державній установі, завдяки чому зберігається повна академічна й адміністративна незалежність закладів.  Вища освіта в Ізраїлі платна. Хто не може  оплачувати навчання, надаються позики та стипендії. Спеціальні фонди гарантують дотримання принципу, згідно з яким жодна людина не зможе втратити можливість здобути вищу освіту через матеріальні труднощі.  Соціальні проекти в ЗВО Ізраїлю всіляко вітаються та мають лише переваги: робиш корисну суспільству справу, отримуєш додаткові бали та позитивний допис в біографії, що цінують майбутні працедавці.

Ольга Шахрайчук розповіла про Техніон, історію заснування та сьогодення,  структуру і спеціалізацію, науково-дослідницькі заклади (а це інститути: нанотехнології,  твердого тіла, установа для передових досліджень в науці та технології, міжгалузевий інженерно-біологічний центр та ще багато інститутів та центрів досліджень). Вища освіта в Ізраїлі, як і в Європі, включає три академічні ступені: бакалаврат; магістратуру; докторантуру. Тривалість навчання на тому чи іншому ступені залежить від обраної спеціальності (приблизно  3-5 років на бакалавра та 1-2 – магістра).

Заняття на першому ступені вищої освіти проходять 3-4 дні на тиждень. Вища освіта в Ізраїлі передбачає написання національного екзамену та захист дипломної роботи після закінчення магістерської програми.

У великій пошані випускники, які отримали тут диплом IT-спеціаліста і лікаря.

Студенти, що беруть участь у програмі допомоги відстаючим школярам, звільняються від більшої частини плати за навчання.

А ще щороку проводиться опитування студентів щодо педагогічної компетентності викладача.

Студентське містечко і навчальні корпуси Техніона, площею 300 гектарів,   розташовуються в Хайфі на схилах гори Кармель і включають в себе понад 100 будівель, в яких розміщуються лабораторії, науково-дослідні інститути і різні допоміжні служби.  «Потрібно проїхати 17 автобусних зупинок, аби обігнути усю територію університету», – відмічає Ольга. До того ж, до університету примикає територія заповідника "Кармель".

Центральна бібліотека Техніона – найбільша в Ізраїлі наукова установа,  у фондах якої налічується понад 800 тисяч томів. Окрім того, зазначила Ольга, студенти мають доступ до ресурсів бібліотек світових університетів.

Як йшлося вище, дуже цінується участь студентів у соціальних проектах. «Наприклад,  студент може брати до себе на виховання щеня-лабрадора, яке впродовж року веде такий же спосіб життя, як і його господар. Згодом  собаку-поводиря віддають людині з вадами зору», – зазначає Ольга. Окрім того, тиждень, впродовж академічного року, вони допомагають в садках та яслах, у районних центрах культури та клубах, у багатодітних сім'ях, дають додаткові уроки відстаючим учням, працюють з «важкими» дітьми та підлітками,  в будинках для пенсіонерів тощо.

Прозвучало на зустрічі і безліч питань. Зокрема, стосовно навантаження викладача та змісту питань в анкеті щодо його педагогічної компетентності, фінансування ЗВО, мови університетських видань, форми  занять та способів спілкування викладача-студента тощо.

Більше фото у 

Наталія Пархомчук,
відділ зв’язків із громадськістю

 

Читайте також: ЧЕРГОВЕ ЗАСІДАННЯ НАУКОВО-МЕТОДИЧНОЇ РАДИ



назад


Знайшли помилку? Натисність Ctrl+Enter. У спливаючому вікні опишіть цю помилку